Stripmakers
Deze stripmakers signeren tijdens Stripfestival Breda. Paul Salomone Jose-Luis Munuera Eric Herenguel Fernando Dagnino Pere Perez Martin Lodewijk Romano Molenaar Marissa Delbressine Eric Hercules Gerben Valkema Eric Heuvel Henk Kuijpers Mario Boon Daan Jippes Mark Retera Arjen Vriezekolk IJsbrand Oost Fred de Heij Willem Ritstier Remco Polman Hans van Oudenaarden Ger Apeldoorn Marq van Broekhoven Kenny Rubenis Jan van Haasteren Pier Brito Moshe Gilula Frits Jonker Ben Vranken Dick Heins Robert van der Kroft Margreet de Heer Marc Scherbateyev Roelof Wijtsma Danker Jan Oreel Bart Proost Erwin Suvaal Renee Rienties Jacques Terpant Pieter Hogenbirk Kees Sparreboom Dinesh van den Berg Louis Norense Ammar Kip Shannon Kip Maurice Heuts Maaike Hartjes Geert van der Pol John Heijink Peter Nuyten Rob van Bavel Frank Jonker Klaas Driebergen Henrieke Goorhuis Tim Artz KAAS Renincy Sommers Els Deckers Eric Hebben Nico Schuurman Martin vd Schuijt Manon Coezijn Vick Ralph Brendt Dinie de Zeeuw Gustavo Garcia Leroy Soesman Ivan Petrus Luc Poetzerelli Malik Jean-Marc Krings Robin Mies Eric Hübsch Patrick Cornelis Jan Vervoort Ashwin Visser Rob Brandon Sytse S. Algera Willem Heeman Mark van Herpen John van Mourik Adri van Kooten West Givner Noël Ummels Ralph Dikmans Wim Vlieg Victor Zilverberg Age Morris Barcas Boy Akkerman Carita Lupatelli Saverio Tenuta Yan Gevuld Giulio de Vita Steven de Rie Roland Moonen Frodo De Decker René Uilenbroek Walter Laureysens Ulrik Nilsson Ramon Schenk Johan de Neef Rik van Niedek Gerard van de Werken
 
 

Peter Nuyten

Begin 1980 ben ik begonnen als administratief medewerker bij Philips. Na twee jaar begonnen met een avondstudie aan de voormalige Kunstacademie in Arnhem, de HKA (het huidige Artez). Daarna ben zelfstandig begonnen als grafisch vormgever maar al snel veranderde dat in illustrator, aanvankelijk eerst voor de reclame sector, daarna ging ik steeds meer informatieve en educatieve illustraties maken.

In de 90-er jaren was ik ongeveer 6 jaar werkzaam op tekenstudio Iris in Nijmegen waar destijds onder andere Mark Retera, Wilfred Ottenheijm en Remco Polman actief waren; inmiddels bestaat deze studio niet meer. In die jaren werd er ook door een aantal studioleden het onafhankelijke Iris stripmagazine gemaakt waarin ik ook wat werk in had staan samen met een aantal andere Nederlandse stripmakers. Vanaf midden jaren 90 kreeg ik de kans om voor diverse bekende educatieve uitgevers interessante illustratieve bijdragen te leveren.

Wat later specialiseerde ik me steeds meer op (militair) historisch gerelateerde onderwerpen. Dat was vooral door het feit dat ik als kind al veel interesse in geschiedenis had. Een van mijn belangrijkste kinderambities was dan ook om archeoloog te worden.

In 1995 produceer ik mijn eerste grote illustratieopdracht. Dat waren illustraties voor het informatieve boek Tipi’s, Totems en Tomahawks van Theo Vijgen; een boek over de geschiedenis van de Noord-Amerikaanse indianen. Dit boek werd door de kinderjury genomineerd en ontving de Zilveren Griffel en ik kreeg een speciale vernoeming voor mijn inspanningen en aanpak. Het boek kreeg veel publiciteit. Ik ben benaderd door een Zweedse uitgever die het boek in groter formaat en in kleur wilde gaan uitgeven in de Scandinavische landen. Helaas bleek de toenmalige uitgever daar totaal niet voor te porren wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind.

In 1998 brengt Amsterdam University Press het ietwat pretentieuze kleurrijke Historisch Tableau uit onder redactie van Kees Oostrom. Het boek behandelt de geschiedenis van de Nederlandse historische schoolplaat en was bedoeld als een nieuwe springplank en pleitbezorging voor een herintroductie van de schoolplaat van weleer maar dan in een modern jasje. Bekende auteurs en illustratoren werden zo veel mogelijk als tweekoppige teams met elkaar gekoppeld en werden uitgenodigd een bijdrage aan het boek te leveren. Op verzoek van Adriaan van Dis om samen met hem een project te leveren voor dit boek heb ik een kleurrijke illustratie gemaakt bij zijn tekst over de slavernij. Van de intentie van van Oostrom om de schoolplaat een nieuw leven in te blazen door middel van dit boek is later helaas niets terechtgekomen. Echter, in opdracht van het toenmalige Legermuseum in Delft heb ik sinds 2005 met hart en ziel kunnen werken aan een serie militair-historische schoolplaten (!) welke met veel succes op de scholen werden geïntroduceerd. Helaas heeft het museum besloten om toch na een aantal jaren een streep te halen door het succesvolle project. Voor diverse educatieve uitgevers heb ik jarenlang ook aan thematische kijkplaten gewerkt voor educatieve reeksen zoals bijvoorbeeld de lesmethodes Indigo en Brandaan.

Vanaf 1999 tot en met begin 2008 was ik werkzaam bij Studio Jan Kruis van Libelle, waar ik vanaf het eerste uur aanvankelijk eerst alleen samen met Daan Jippes en Gerben Valkema aan de populaire Libelle strip Jan, Jans en de Kinderen heb gewerkt. Doelstelling van Libelle was om de strip een nieuw jasje te geven. Vanaf halverwege album 26 is de strip in feite grafisch en stylistisch maar ook qua gag een rigoreuze bewerking van de oorspronkelijke strip, dit onder meer om een moderne uitstraling te kunnen garanderen maar ook vanwege praktische gronden; de strip moest makkelijker te bewerken zijn voor merchandising e.d… Later zijn er nog andere tekenaars bijgekomen en ook weer weggegaan. In 2007 werd de studio opgedoekt vanwege ingrijpende bezuinigingen. 2008-2013 heb ik nog onder contract gewerkt aan Jan, Jans en de kinderen maar dan van huis uit. Tegenwoordig doe ik niets meer voor deze strip.

Tegenwoordig produceer ik nog illustraties voor kinderbijbels, kinderboeken en maak ik ook illustratie werk voor het historische magazine Quest historie. Inmiddels worden twee kleurrijke kinderbijbels ook in Rusland uitgebracht. Daarnaast werk ik aan mijn eigen strip trilogieën Apache Junction en Auguria. Beide titels worden naast de Nederlandse uitgave bij Arboris ook uitgebracht in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, Franstalig België en Frankrijk, Spanje en 5 Zuidamerikaanse landen waaronder Mexico en Argentinë. Daar beide verhalen afgesloten trilogieën zijn bieden de verhalen genoeg ruimte voor een spannend vervolg al wordt dat voorlopig geparkeerd daar ik ruimte nodig heb voor een totaal ander internationaal stripproject waarover ik niets meer kan vertellen dan dat het een spannend drama betreft dat zich in een gevaarlijke toekomstige apocalyptische wereld afspeelt.

 

 

 
 
 
 
Tickets
Koop hier je stripfestival tickets!
 
 
 
 
Ook adverteren op onze site?
Neem contact op over de mogelijkheden
 
openingstijden-2017 toegang
 
 
 
powered by
 
 
 
Stripmakers
 
 
 
Tweets