Stripmakers
Deze stripmakers signeren tijdens Stripfestival Breda. Paul Salomone Jose-Luis Munuera Eric Herenguel Fernando Dagnino Pere Perez Martin Lodewijk Romano Molenaar Marissa Delbressine Eric Hercules Gerben Valkema Eric Heuvel Henk Kuijpers Mario Boon Daan Jippes Mark Retera Arjen Vriezekolk IJsbrand Oost Fred de Heij Willem Ritstier Remco Polman Hans van Oudenaarden Ger Apeldoorn Marq van Broekhoven Kenny Rubenis Jan van Haasteren Pier Brito Moshe Gilula Frits Jonker Ben Vranken Dick Heins Robert van der Kroft Margreet de Heer Marc Scherbateyev Roelof Wijtsma Danker Jan Oreel Bart Proost Erwin Suvaal Renee Rienties Jacques Terpant Pieter Hogenbirk Kees Sparreboom Dinesh van den Berg Louis Norense Ammar Kip Shannon Kip Maurice Heuts Maaike Hartjes Geert van der Pol John Heijink Peter Nuyten Rob van Bavel Frank Jonker Klaas Driebergen Henrieke Goorhuis Tim Artz KAAS Renincy Sommers Els Deckers Eric Hebben Nico Schuurman Martin vd Schuijt Manon Coezijn Vick Ralph Brendt Dinie de Zeeuw Gustavo Garcia Leroy Soesman Ivan Petrus Luc Poetzerelli Malik Jean-Marc Krings Robin Mies Eric Hübsch Patrick Cornelis Jan Vervoort Ashwin Visser Rob Brandon Sytse S. Algera Willem Heeman Mark van Herpen John van Mourik Adri van Kooten West Givner Noël Ummels Ralph Dikmans Wim Vlieg Victor Zilverberg Age Morris Barcas Boy Akkerman Carita Lupatelli Saverio Tenuta Yan Gevuld Giulio de Vita Steven de Rie Roland Moonen Frodo De Decker René Uilenbroek Walter Laureysens Ulrik Nilsson Ramon Schenk Johan de Neef Rik van Niedek Gerard van de Werken
 
 

Yan Gevuld

Yan Gevuld maakte reeds op jonge leeftijd stripverhalen en sommige werden reeds op tienerleeftijd gepubliceerd in lokale krantjes. Raoul Servais, directeur van de animatieafdeling van de KASK Gent, was danig onder de indruk van het werk van de zeventienjarige. Het kon niet uitblijven dat zijn tekeningen ook gepubliceerd werden in de landelijke pers. Eind jaren zeventig verschenen zijn illustraties en spelletjespagina’s in de Stipkrant, een gratis bijlage bij Het Nieuwsblad, De Standaard en De Landwacht.

Rond die periode kon hij ook aan de slag bij Studio Vandersteen, maar hij besloot dit niet te doen. Zijn beslissing was deels gestoeld op de informatie die hij opving van leden van de Vlaamse stripgilde.

Hij koesterde op dat moment ook de hoop aan de slag te kunnen bij het weekblad Robbedoes. Toen er achter de schermen contacten gelegd werden voor een ‘leerstoel’ bij Maurice Tillieux, verongelukte de auteur van o.a. Guus Slim. Bovendien stopte Dupuis de Nederlandstalige redactie van het weekblad.

In de eerste helft van de jaren ’80 verschenen er ook illustraties en een strip in de Uitkrant, een bijlage van Metro. Hier gebruikte hij voor het eerst het pseudoniem ‘Yan Gevuld’. Bij het ter ziele gaan van het weekblad stopte ook deze medewerking. In die periode publiceerde hij ook een informatieve strip in de Capita Selecta van Kluwer. Na ongeveer een jaar stopte Kluwer dit project.

Er volgt dan een lange periode dat Yan Gevuld zijn tekenactiviteit stopt. Na een paar projecten in de reclamesector neemt hij zijn oude liefde terug op. Eind jaren ’90 probeert hij zijn geluk met enkele gagstrips in de Verenigde Staten. De concurrentie bij de grote Syndicates blijkt echter bikkelhard. Geen enkele reeks wordt aangenomen.

Aan het begin van deze eeuw gooit Yan Gevuld het over een andere boeg en start de ontwikkeling van het personage Razor. Op dat ogenblik schrijven Arte en Glénat een Europese wedstrijd uit. Elke deelnemer dient vier pagina’s in te sturen en het verhaal moet zich afspelen in een Europese grootstad. De nabijheid van Gent en diefstal van een paneel van het Lam Gods zetten Yan Gevuld aan om ‘De rechtvaardige rechters’ te schrijven. Hij wint de wedstrijd niet maar besluit het verhaal te voltooien en er voor te zorgen dat dit album verschijnt. YG-Promoties wordt opgericht. Deze vereniging heeft tot doel alle grafische werk van Yan Gevuld te promoten.

Met de reeks ‘De avonturen van Razor’ kiest Yan voor een retrostijl. Een strip die in de jaren ’50, de hoogdagen van de Belgische strip, kon verschenen zijn. Verhalen voor tienerjongeren zonder al te veel geweld of seks. De klare lijntekeningen, de lay-out, de inkleuring, de typografie en de uitgave moeten allen bijdragen tot dat retrogevoel.

Sinds juli 2014 publiceert hij een gratis online-strip ‘Grueson’. Wekelijks verschijnt er een pagina uit een kortverhaal. Met ‘Grueson’ hanteert Yan een totaal andere tekenstijl. De verhalen bevatten horror, absurde humor, soms een beetje erotiek. Waar in ‘Razor’ alle geweld vermeden wordt, is dit in ‘Grueson’ het tegenovergestelde. De strip verschijnt zowel in het Engels en het Nederlands. Ondertussen werden de verhalen overgenomen door verschillende websites.

Yan Gevuld , heeft dit jaar 14 genummerde ex-librissen (A5) mee, kostprijs 1 euro/stuk. Wie ze alle 14 koopt krijgt er gratis een opbergbox bij met wat meer info over de tekeningen. De box heeft exact hetzelfde formaat van de Grueson-albums.

 
 
 
 
Tickets
Koop hier je stripfestival tickets!
 
 
 
 
Ook adverteren op onze site?
Neem contact op over de mogelijkheden
 
openingstijden-2017 toegang
 
 
 
powered by
 
 
 
Stripmakers
 
 
 
Tweets